środa, 27 marca 2013

Włoski akcent

Kolejna historia z typu... mam taką prababkę... ;)

Właściwie to praprababka, matka mojego pradziadka, teściowa wspomnianej wyżej Babci Niusi.
Niewiele o niej wiem. Nazywała się Zofia FANTI.

W aktach urodzenia dzieci Zofii nazwisko brzmi dwojako:

 i
ale ja wiem, że prawidłowe brzmienie nazwiska to Fanti.
Ze wspomnień rodzinnych wiem, że któryś z praszczurów Fantich, prawdopodobnie dziadek Zofii dotarł do Polski wraz z wojskami Napoleona na początku XIX stulecia. Ojcem Zofii był (z opowieści rodzinnych) Wincenty Fanti spod Jędrzejowa. Długo szukałam jakiegoś majątku Fantich pod Jędrzejowem, który właściwie mógłby być wszędzie i nic. Nie znalazłam, ani majątku ani Wincentego.

Zawsze wydawało mi się, że moja prababka to jedyna osoba o nazwisku Fanti, jaka w Polsce zaistniała. Przez ponad 10 lat, od początku istnienia Internetu, nie natrafiłam na nikogo o takim nazwisku. Aż do czasu, gdy na jednym z portali społecznościowym znalazłam pana Rafała. I to w Warszawie! Skontaktowałam się i usłyszałam bardzo podobną do mojej historię rodzinną.
Okazało się, że przodkowie pana Rafała dotarli do Polski z wojskami Napoleona. Potem rodzina mieszkała na Wileńszczyźnie i Inflantach, a w końcu wylądowała w Polsce. Ale w opowieściach rodzinnych przewijało się wspomnienie o jakimś zaginionym bracie najstarszego przodka. Wspomnienia tego nie traktowano jednak poważnie, bo nigdy nie znaleziono żadnych dokumentów czy metryk potwierdzających jego istnienie. Aż do pojawienia się mnie z bardzo podobną historią pojawienia się rodziny Fantich w Polsce. Niestety żadne imiona rodzinne nie powtarzają się nam, a więc prawdopodobnego pokrewieństwa należy szukać pewnie na początku XIX wieku.

Mężem Zofii był Władysław Stronczyński, mój 2x pradziadek, a synem Karol. Karol - mój pradziadek urodził się w 1873 r. w Suchedniowie na Kielecczyźnie. Dwójka jego rodzeństwa także tam. Najstarszy - Zygmunt urodził się w 1871 roku.

Przejrzałam śluby z Suchedniowa w latach 1865 - 1871 i nie znalazłam ślubu Zofii Fanti z Władysławem Stronczyńskim. Niestety.
I jak zwykle pojawiło się światełko w tunelu... całkiem niedawno. Kilka dni temu znalazłam w bibliotece cyfrowej w "Epizodach z dziejów Małopolski w XIX wieku" informację, że niejaka Zofia Fanti  napisała list do Udalryki Czyżewiczówny, która brała udział w Powstaniu Styczniowym.


A więc mamy ślad - Kielce. Całkiem niedaleko od Suchedniowa. W akcie urodzenia córki Teresy Kazimiery w 1878 roku, Zofia ma 32 lata. A więc w 1864 roku, kiedy pisze do Udalryki ma około 20 lat. Pasuje ;) Skoro podpisuje się Fanti, musiała być jeszcze panienką. A więc może należy szukać aktu małżeństwa Zofii i Władysława właśnie w Kielcach?
Na pewno poszukam jak będę wracać z Krakowa ;) Pracownicy Archiwum w Kielcach są bardzo sympatyczni, więc miło jest tam wracać :)

Drugi trop poprowadził mnie do Lwowa. Przeglądając Szematyzmy Królestwa Galicyi i Lodomeryi, na stronie Małopolskiego Towarzystwa Genealogicznego, znalazłam niejakiego Stanisława Fanti, który w 1883 r. był jednym z dyrektorów [Rząd.] Zakładu dla obłąkanych na Kulparkowie we Lwowie (wtedy jeszcze pod Lwowem) ;)


I znów miłe zaskoczenie, że znalazł się kolejny Fanti. Szukając dalszych informacji o panu Stanisławie trafiłam na dobrze mi znaną stronę o Powstaniu Styczniowym prowadzonym na portalu genealogia.okiem.pl
A tam informacja:



I nazwisko osoby, która podesłała dane, a więc następna osoba do kontaktu. Pan Andrzej również nie słyszał o mojej 2x prababce :D ale zapalił mi kolejne światełko w tunelu bowiem jego pradziadek urodził się w miejscowości Kąpiałka pod Wolbromem, a to już żabi skok od Jędrzejowa (vide "Wincenty spod Jędrzejowa"). Z tego co zrozumiałam, pan Andrzej nie ma danych metrykalnych dotyczących pradziadka, jego aktu urodzenia czy imion rodziców, ale w AP w Katowicach powinna być odpowiedź na nurtujące mnie pytania ;) W zasadzie moja Zosia urodziła się około 1844 roku, a więc na dobrą sprawę mogłaby być siostrą (!) tego Stanisława.

I na koniec swoista wisienka na torcie :D

W 1859 roku we Włoszech rozpoczęła się wojna włosko-austriacka. "W Bolonii zainstalował się Jenerał Fanti...".


Czyżby kuzyn? :D

2 komentarze:

  1. Coraz ciekawiej. Gratuluję Marto opowieści rodzinnych. Z niecierpliwością czekam aż dojdziesz do naszych wspólnych przodków. Serdecznie pozdrawiam - Wojciech Tomorowicz

    OdpowiedzUsuń
  2. Pomysłowy i wyjątkowy ten Twoj blog.Zostaję i rozgoszczę się jeśli pozwolisz.Pozdrawiam ciepło i wiosennie z Dobrych Czasów i zapraszam w odwiedzinki.J.

    OdpowiedzUsuń